Novoto Vreme
04/07/2009
Очи в очи с избирателите – шестима имаха куража
Красен Кралев Красен Кралев-Морският бизнес да се командва от Варна

Даниел Русинов

Строг контрол над приватизираните предприятия – това обедини конкурентите

Необходим е контрол върху приватизационните сделки и конкретно дали се спазват поетите по договор ангажименти както за инвестиции, така и за запазването на работните места.

Около това становище се обединиха почти всички участници в така наречения Уличен предизборен дебат, който се проведе в сряда вечерта на сцена „Раковина“ в Морската. Организатори на уникалния диспут бяха Медийна компания - Варна, вестниците „24 часа“ и „Народно дело“ и кореспондентът на БНР от Варна Даниела Стойнова.

В предизборния дебат участие взеха кандидати за депутати от шест политически сили – Димитър Корназов (РЗС), Красен Кралев (ЛИДЕР с „Новото време“), Борислав Гуцанов (БСП), Николай Василев (НДСВ), Свилен Крайчев (ГЕРБ) и Стелиян Севастиянов (Синята коалиция), като от ДПС и „Атака“ първо потвърдиха, но после не се явиха. Така или иначе един срещу друг застанаха действащ министър, председател на Общински съвет, зам.-кмет, бивш депутат и бивш председател на ОбС.

Говорейки за контрол върху приватизационните сделки, участниците основно имаха предвид БМФ, Корабостроителницата, летището и дори Енергото, тъй като морската тема бе един от основните дебатирани въпроси.

"Ако трябва някой да си ходи! И не само на морските сделки, а и на концесионния договор за летището, и на енергото, което лази по нервите на цяла Варна“, категоричен беше Борислав Гуцанов – шеф на Общинския съвет и трети в листата на Коалиция за България.

Макар въпросът за неизпълнението на приватизационните ангажименти пръв да повдигна Севастиянов, той се оказа неподготвен по темата за агентийската дейност, като настоя и тя да бъде... приватизирана. Това предизвика недоумението на останалите участници и особено на Крайчев, който дълги години си вади хляба в този бранш. Герберът разясни на синия кандидат, че тази дейност от 20 години е изключително в частни ръце, тоест държавата няма дял в нея.

Министър Василев и човекът на ГЕРБ пък се счепкаха за морската стратегия, а Кралев подчерта, че важно условие пред развитието на морския бизнес е администриращите го институции да се преместят от София тук във Варна. Нововремецът и жълтият министър пък влязоха в престрелка за концесията за магистрала „Тракия“ и приватизацията на БТК. Човекът на Яне Янев пък още в началото предупреди, че ще бъде по-остър в изказванията си, но в хода на диспута изказът му като че ли поомекна. Като цяло зрителите в Морската градина имаше какво да видят и чуят от варненските кандидати за народни представители.

Стелиян Севастиянов

Хора остават без работа

По отношение на морската политика, оттук нататък държавата не може да направи кой знае колко, защото нещата общо взето са се случили, като приватизация. Но държавата трябва да проследява приватизационните договори - как се изпълняват те, изпълняват ли се ангажиментите, записани в тях. Веднага давам пример – БМФ е в устата на всички, там бяха съкратени над 730 души. Това фигурира ли по договор, а дали се изпълняват задълженията по него за разрастване на дейността - да купуват нови кораби, или не. Аз си давам сметка, че ги хвана кризата, но все пак хората, които са без работа, си остават без работа. Държавата трябва да упражнява следприватизационен контрол.

Красен Кралев

Морският бизнес да се командва от Варна

Ние сме за това морската администрация да се премести от жълтите павета тук във Варна. Това ще помогне за развитието на морския бизнес. Конкретно за Варна – ние от ЛИДЕР и „Новото време“ сме категорични, че трябва да бъде създадено министерство на туризма, защото няма такова. Няма и министерство на енергетиката. Защо? Защото всичко се събра на едно място – така по-лесно се краде. За това ние казваме – стига са ни управлявали командири, царе и султани. Икономическата криза е сериозна и затова трябва да пратим в парламента доказани хора, а не хора, които не могат да си оправят семейния бюджет, да взимат решения за милиарди.

Борислав Гуцанов

Общината да има дял в пристанищата

Морската политика е основен приоритет на града, тъй като е поминък за Варна. На първо място е преместването на пристанището и мисля, че всички ще се обединим около него. Напълно съм съгласен, че трябва да има децентрализация на институциите – морските администрации трябва да дойдат тук – в Русе, Варна и Бургас, а не да са в София.

Общината трябва да има свой дял в пристанищата, дори отивам в по-големи крайности – да е собственик на част от пристанищата, както е в много страни. В момента цялата територия е държавна, дори тук на плажа не можем да направим нищо като администрация, включително и Морската градина.

Николай Василев

Концесионирането да продължи

НДСВ има роля за спасяването на корабостроителницата от фалит и в бъдеще трябва да съдействаме за намиране на повече поръчки, за да има работа.

По отношение на БМФ, ние сме силно загрижени за неизпълнението на следприватизационните ангажименти, като инвестиции и запазване на работните места. Трябва да има по силен контрол. Считаме, че бъдещето на пристанищата е в концесионирането и изграждане на нови терминали, най-вече чрез частни оператори.
Също така подкрепяме възможно най-ниски данъци за моряците и сме за повече зелена политика - против презастрояването на крайбрежието.

Свилен Крайчев

Ключът е в закона за браншовете

Морската тематика е специализирана и колегите не са навътре в нея. Защо досега тези неща – децентрализации и контрол над приватизационните ангажименти, не бяха направени. Никой не отговаря. Без да задълбавам, само искам подкрепата на опонентите си, ако ще говорим за варненско лоби. Нека ме подкрепят в това, което мога да направя. На първо място трябва да има закон за браншовите организации, защото по този закон те ще бъдат въвлечени пряко в тези изменения, които трябва да бъдат направени. Задължително морска стратегия. НДСВ опита да направи такава, но се провали, защото не се допитаха до браншовите организации.

Димитър Корназов

Стратегията не работи

Наистина липсва държавна морска стратегия, а ако има такава, може би тя е неработеща.
За корабостроителницата съм чувал да казват, че имат осигурена работа до 2012 година, но след фалити по света в бранша се очакват неприятни години за корабостроенето. Нещо друго, за което държавата също трябва да помисли и да реагира адекватно, са твърде високите такси на пристанищата Варна-изток и Варна-запад.
Затова ние ще работим за национална доктрина с няколко приоритета, по които всички партии да работят през следващите 20 и повече години. Който и да дойде на власт. В противен случай кражбите ще продължат и ще обедняваме още повече.

Пукотевица

Крайчев: В национален план ни трябва инфраструктура, за да стане обаче, ни трябват еврофондовете, но те бяха спрени, защото ги крадат.

Гуцанов: Г-н Крайчев, вие сте във властта – имате втори мандат кмет на София. Оправихте ли инфраструктурата в столицата и стана ли тя Виена, както обещахте? Във Варна работим заедно и знаете колко тежки са проблемите. Не казвайте големи думи, преди да видите какво сте направили в градовете, които управлявате.

Крайчев: Г-н Гуцанов, събрали сме се да говорим за националните избори, тоест за националната инфраструктура. Две правителства не направиха 1 км магистрала, а обещахте.

Кралев: Магистралите не станаха, защото царят се опита да си набута негова фирма с търг против всякакви правила. Министър Церовски имаше една единствена поръчка - да подпише договора за магистрала „Тракия“. Затова нямаме магистрали г-н Крйчев, защото имаме батко и братко, които си делиха едни пари. Истината е, че се слагат едни послушни пионки, които крадат.

Василев: Длъжен съм да отговоря на г-н Кралев, който много ме изненадва. Къде бяхте вие и „Новото време“ през 2004 - 2005 г., когато се концесионираше автомагистрала „Тракия“. Ами че вие бяхте част от парламентарното мнозинство, имахте и министър в кабинета, който гласува пред мен за концесията. Сега не знам как ви щукна да намесвате царя, но ако се беше изпълнило строителството, магистралата щеше да е готова.

Кралев: Да, щеше да е готова, а вие щяхте де бъдете с няколко милиарда по-богати.

Василев: Това изобщо не е вярно.

Кралев: Както и сделката за БТК не е вярна - 1 милиард лева щети на държавата са нанесени от вашето управление.

Василев: Това са глупости, ако в сделката за БТК някой покаже, че има и 1 лев корупция, съм готов незабавно да се откажа от политиката. Това, което говори г-н Кралев, е несериозно.

Кралев: С 1 милиард ощетихте държавата.

Крайчев: Тук става нещо махленско - кой повече крал... Очевидно ГЕРБ не може да бъдат обвинявани, тъй като не сме били във властта.

Кой с кого след вота

Невъзможната коалиция

Твърде интересни бяха отговорите на участниците в дебата на въпроса каква е за тях невъзможната коалиция, в която никога не биха участвали. Николай Василев заяви, че НДСВ при всички случаи ще участва в следващото правителство, тъй като е желан партньор за всяка следваща коалиция. „Надявам се тя да бъде по-добра от сегашната. Единственият вариант, при който може да сме извън следващото правителство, е бъдеща коалиция ГЕРБ-БСП, която според мен е възможна“, подчерта министърът.

Според Свилен Крайчев за ГЕРБ са невъзможни коалиции с „с тези, които са крали досега – БСП и ДПС. Спомням си, че НДСВ навремето декларираха, че няма да се коалират с БСП, но го направиха“, коментира герберът. Николай Василев пък иронично попита Крайчев не е ли зам.-кмет на Кирил Йорданов в момента, на което получи отговор, че това не било коалиране.

Димитър Корназов беше категоричен, че РЗС няма да се коалира с партия от тройната коалиция, която „трябва да се махне веднага от управлението“.

Варненският лидер на БСП Борислав Гуцанов дипломатично заяви, че за него няма невъзможни коалиции, „ако става въпрос за интерес на държавата“.

Стелиян Севастиянов повтори позицията на Синята коалиция, че „няма как да бъдем в правителство с БСП, но останалите, които имат десни програми и са добронамерени, мисля, че ще можем да работим“.

Красен Кралев пък започна от там, че без ЛИДЕР с „Новото време“ трудно ще може да бъде съставено следващо правителство. „Ще разговаряме с тези, които искат реформи и промяна. Искаме да бъдем част от едно реформаторско мнозинство. Но при едно условие – разговорите да са в тон на партньорство и равнопоставеност.“
Back | Top | Print
Бюлетин

Електронен вестник
С БОДЛИ!

Ако желаете да получавате нашия бюлетин, абонирайте се тук ››

Регистрация
Ако споделяте нашите идеи, попълнете формата за регистрация на симпатизанти тук ››

Изтегли
Символите на Новото Време може да изтеглите тук ››

Вестник Средногорски багри

 http://bgvesti.com/ - Животът вдуми

http://modernavratza.com

Studio ITTI
Web Based Solutions
© Новото Време. Всички права запазени.